Impulz Revue Impulz Revue na Facebooku Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt

Batmanov odkaz

Číslo 3/2012 · Tomáš Ďurnek · Čítanosť článku: 3380
 

Rok 2012 bol nabitý filmovými trhákmi, ktoré so sebou niesli veľké očakávania. Komiksová adaptácia super tímu The Avengers, nový Spiderman či filmy ako Prometheus, Hunger Games alebo Hobbit, na ktorý ešte čakáme. Dovolím si tvrdiť, že spomedzi všetkých týchto trhákov vyčnieval, očakávaním aj jeho naplnením len jeden, a to film Christophera Nolana, Batman: The Dark Knight Rises. Záver trilógie o ceste Bruca Wayna alias Batmana je podľa mnohých kritikov vyvrcholením najlepšej komiksovej adaptácie na filmovom plátne vôbec. Avšak Batman: Temný rytier povstáva je len jeden z troch dielov trilógie o netopierom mužovi a hodnotiť ho samostatne je chybou. Navyše je chybou, ak sa trilógia vníma len ako skvelý filmársky kúsok. Epické rozprávanie Christophera Nolana o Batmanovi je čosi viac ako len tri skvelé filmy a má človeku čo povedať. Ako teda vôbec vznikla táto trilógia, o čom je, v čom je nová, čo prináša a aké je jej posolstvo?

Pozadie vzniku trilógie Batman

Vo svete komiksu sa hovorí o tzv. „svätej trojici“, a to v podaní Superman, Spiderman a Batman. Pre vyznávačov komiksovej kultúry je to niečo posvätné, hodné adorácie a v určitom smere nedotknuteľné. Práve preto je rozhodnutie priniesť toto „posvätno“ na filmové plátno riskantným krokom, ktorý môže priniesť režisérovi buď nehynúcu slávu, alebo večné odsúdenie. No a Batman bol akýmsi „katom“ režisérov, ale zároveň aj veľkou výzvou. V roku 1989 režisér Tim Burton natočil film Batman a zožal ním veľký úspech. Práve tento film bol prelomom v oblasti filmových komiksov. Pokračovanie nazval Tim Burton Batman sa vracia (1992) a nadviazal kvalitou na prvý diel. Po úspešnom Burtonovom počine prišiel režisér Joel Schumacher, a to o tri roky neskôr, s filmom Batman navždy, aby mohol v roku 1997 nakrútiť aj ďalší diel Batman a Robin. Joel doslova Batmana zabil. Jediné prvenstvo, ktoré pri tom získal, bola najhoršia adaptácia komiksu vôbec a neverím, že ho niekto niekedy prekoná. Ako to už býva, na dobré sa rýchlo zabudne a ak príde niečo zlé, práve to sa stane jeho hodnotením a kritikou, tak ako keď excelentný futbalový brankár inkasuje po mnohých skvelých zákrokoch lacný gól. A tak dva filmy Tima Burtona, hoci sú skvelé, sú zabudnuté, zanesené prachom času a „žijú“ len u vyznávačov skvelých filmov, predovšetkým komiksových. Na filmového Batmana sa zabudlo, ale, ako hovorí čínske príslovie: „noc je najtemnejšia pred úsvitom“, i táto filmová temná batmanovská noc bola predzvesťou úsvitu, a to veľmi oslepujúceho úsvitu.

Muselo uplynúť osem rokov, aby sa jeden z najväčších hrdinov v komiksovom svete vrátil na filmové plátno, a to v podobe Batman začína (Batman Begins) od Christophera Nolana. Bol to práve Nolan, ktorý si uvedomil, že je nespravodlivé, aby Batman nemal svoj kvalitný film, ako to uviedol sám režisér v jednom rozhovore. Nolan využil „prázdne“ miesto a rozhodol sa vzkriesiť Batmana. V tej dobe bol Nolan úspešným režisérom a mal za sebou veľmi dobré diela ako Memento či Insomnia. Keď filmový svet obletela správa o návrate Batmana, zaliala ho vlna skepticizmu. Nebude to len ďalší prepad, ako v prípade Joela Schumachera? Nie je lepšie nechať to tak a nezničiť ešte viac to, čo tu zanechal Burton? George Herbert povedal:

„Najkratšou odpoveďou je čin.“ A to urobil i Nolan. Na všetky otázky a skepsu odpovedal samotným filmom a Batman začína sa stal ihneď po uvedení hitom, a to nielen pre „popcornového“ diváka, ale aj pre filmovú kritiku a celý komiksový svet. Aj keď sa nejednalo ešte o úplný trhák, Batman začína svojou kvalitou, epickosťou a vernosťou komiksu, no zároveň realistickosťou, bol dobrým znamením pre ďalšie filmy o Batmanovi. Viedlo sa a vedie nespočetné množstvo diskusií o tom, či Nolan vôbec prekonal Burtona, ale jedno bolo jasné. Ide tu o začiatok novej a veľkolepej série, ktorá, ako sa neskôr ukázalo, postavila vysoko latku pre ďalšie komiksové adaptácie filmového plátna, a pravdepodobne ju nič a nikto v najbližšom desaťročí neprekoná.

Forma a obsah

Otec Batmanovskej trilógie, režisér Christopher Nolan, sa zmienil, že najideálnejšia štruktúra pre vyrozprávanie veľkého príbehu je trilógia. A to preto, že má svoj úvod, jadro a záver. Všetko, čo je menej alebo navyše, je zlé. Ide o akýsi zlatý Aristotelov stred. Príbeh Batmana je teda rozvrstvený do troch samostatných filmov, ktoré na seba priamo a veľmi úzko nadväzujú. Nolanovo poňatie a vyrozprávanie životnej púte Bruca Wayna alias Batmana je epické a dynamikou sa blíži k antickej dráme. Postavy sa v ňom vyvíjajú a menia, takisto ako aj prostredie, v ktorom sa dej odohráva. Nie je tu cítiť žiadnu skostnatenosť či umelosť. Práve naopak, z celej trilógie a z každého jedného príbehu sála priam neuveriteľná realistickosť a autentickosť. Miestami je to až mrazivo neuveriteľné. Každý z trojice dielov nesie v sebe názov, ktorý je kľúčovým, a zároveň popisuje životnú etapu Batmana. Ide o jeho „zrodenie“, Batman začína (Batman Begins), ďalej je to Batman: Temný rytier (Batman: The Dark Knight) kde je zachytené jeho vyformovanie, vrchol a pád. Jeho povstanie a víťazstvo je vyobrazené v poslednej časti trilógie s názvom Batman: Temný rytier povstáva (Batman: The Dark Knight Rises).

Batman začína

Nolan si uvedomoval už spomínanú posvätnosť Batmana ako komiksového hrdinu i posvätnosť komiksovej subkultúry, a preto sa snažil čo najviac zachovať komiksový charakter Batmana, jeho príbehu, jeho protivníkov či miesta, kde sa dej odohráva, ale tiež kultových fráz a hlášok z komiksového sveta. Batman začína poskytol v tomto Nolanovi najviac voľnosti, pretože v pôvodnom prameni, odkiaľ Batman vzišiel – komikse – , sa o jeho zrodení takmer nič nehovorí. Nolan si nemohol a ani nechcel dovoliť príliš odbočiť od komiksovej predlohy. Ale v tejto časti sa mu to prakticky nemohlo stať, a tak využil svoj talent a vyrozprával nám príbeh vzniku Netopierieho muža. Bruce Wayne je syn chirurga a veľkého filantropa Thomasa Wayna, matka sa volá Marta. Zároveň je rod Waynovcov nesmierne bohatý, pretože vlastní mnoho továrni, obchodov a fabrík. Bruce zažije na vlastné oči násilnú smrť svojich rodičov a žije s pocitom viny, a zodpovednosti za túto tragickú udalosť. S dospievaním rastie aj jeho hnev a túžba po pomste, a tak opúšťa svoje rodné mesto, fiktívny Gotham City (inšpirovaný reálnym New York City), aby sa mohol túlať po svete a dožadovať sa spravodlivosti pri bitkách s kadejakými zločincami. Okrem svojho mesta zanecháva aj svoju lásku Rachel. Jeho cesta je naplnená hnevom a trpkosťou, a nič iné mu nedáva zmysel okrem „boxovania“ zločincov, ktorí unikajú spravodlivosti. Pri tejto „púti“ stretáva muža menom Raz Ál Ghul, ktorý ho privedie do tajomného spoločenstva nazývaného Liga tieňov. Čo je to, je nateraz nepodstatné. Podstatné je, že tu Bruce dostáva špičkový tréning bojových umení. Telo však nie je jediné, čo sa v Lige tieňov zotavuje a zlepšuje. Raz Ál Ghul ho učí zvládať hnev, zbavuje ho falošného pocitu viny a do duše Bruca Wayna prichádza pokoj a poriadok. Z Bruca sa stáva najlepší žiak Ligy a má byť pasovaný za jej vodcu – nástupcu Raz Ál Ghula. Pred záverečnou skúškou sa dozvedá, že hlavným cieľom Ligy je zničiť mestá, ktoré sú „prehnité“ kriminalitou a skazenosťou. Niet im pomoci a pre pokoj vo svete musia byť zničené. Rím pokorila Liga a nie germánske kmene. Taktiež za skazou Londýna stála Liga a nie požiar. No a teraz prichádza na rad Gotham. Záverečná skúška spočíva vo vykonaní „spravodlivosti“ a Bruce má zoťať hlavu zločincovi. Bruce to však odmieta s tým, že spravodlivosť je viac ako pomsta, viac ako „oko za oko, zub za zub“ a že zlo sa dá poraziť inak ako jeho „vyhubením“, a to prinášaním dobra. Tým, že človek bude sám príkladom a symbolom dobra a nebojácnosti postaviť sa voči zlu. Bude inšpiráciou, ktorá premení zlo na dobro. Liga jeho postoj odmieta a oponuje, že milosrdenstvo v boji proti zlu je zbytočné. Tu prichádza jedna z kľúčových replík celej trilógie, keď Bruce hovorí, že milosrdenstvo je práve to, čo odlišuje bojovníka za dobro od samozvaného sudcu, kata a koniec koncom zločinca. Namiesto povýšenia sa Bruce dočká odmietnutia, odchádza z Ligy tieňov a vracia sa do Gothamu. Verný majordómus a blízky rodinný priateľ Alfréd, ktorý sa ho ujal po smrti rodičov, mu pomáha naplniť jeho víziu. Bruce sa rozhodne zachrániť Gotham, a to tak, že vytvorí symbol, symbol dobra, odvahy a morálny kódex, ktorý nikdy nebude porušený. Bruce si uvedomuje, že ako človek to nedokáže. Musí byť niečím viac, a tak vytvorí symbol Batmana. Vďaka bohatému dedičstvu a množstvu zbrojárenských firiem sa dostáva k špeciálnemu obleku a k rôznym technickým vybaveniam, a po viacerých úpravách je na svete čierno-čierny kostým so symbolom netopiera na hrudi. Bruce si vybral symbol netopiera, pretože má z neho strach, a sám chce tento strach zasievať tým, ktorí sú pôvodcami strachu pre Gotham. Okrem svojho obleku a vybavenia získava však Bruce niečo omnoho dôležitejšie, a to svoje vlastné pravidlo, jediné pravidlo, ktoré má, a to nikdy nezabiť a nepoužívať strelné zbrane (jeho rodičia boli zastrelení). Zvyšok deja je zaujímavý a skvelý, ale nie podstatný pre to, čo chcem v tomto článku povedať. Podstatné je, že Batman nezačína vo chvíli, keď má na sebe oblek a plášť, ale vo chvíli, keď sa Bruce rozhodol byť symbolom a odkázať obyvateľom Gothamu, že zlo nie je všemocné a môže byť porazené, že zlu sa dá postaviť a nebáť sa ho, ale nie spôsobom vlastným zlu, nie zabíjaním. To je začiatok Batmana. Dôležitá vec, vlastne pre celú trilógiu Batmana najdôležitejšia, je odpoveď na otázku, prečo chce byť Batman maskovaný hrdina – hrdina bez tváre. Odpoveď dáva sám Bruce Wayne, keď v jednej replike vraví, že maska má slúžiť ako odkaz, že Batman nie je niekto konkrétny, ale Batman, je ktokoľvek, kto chce byť dobrý a postaviť sa zlu, Batman je symbol, posolstvo a nie „geroj v maske“. Či sa Batmanovi jeho úmysel podarí, či dokáže zanechať symbol a inšpirovať ľudí Gothamu ku konaniu dobra, to nám prezrádza druhý diel trilógie Batman: Temný rytier. Myslím si, že posolstvo filmu Batman začína sa dá zhrnúť do dvoch myšlienok. Prvou je citát od Edmunda Burka: „Jediné čo zlo potrebuje k svojmu víťazstvu je, že dobrí ľudia nerobia nič.“ A druhá myšlienka je o sile symbolu a odkazu, ktorý môže dobrý človek zanechať svojím životom, pretože človek zomrie, môže byť zabitý, ale jeho odkaz je nesmrteľný.

Batman: Temný rytier

Tento diel vyšiel v roku 2008 a bol to jeden z najočakávanejších filmov roka, keďže už prvý Batman bol výborný. Dej filmu je zasadený rovnako do Gothamu a pokračuje v epickom rozprávaní o životnej ceste Bruca Wayna. Temný Rytier začína presne tam, kde prvý diel končí. Batman, po tom ako zachránil svoje mesto pred Ligou tieňov a získava si spojencov v radoch polície, sa stáva symbolom. Silueta netopiera, ktorú na gothamskú oblohu premieta reflektor, slúži ako odkaz dobrým ľuďom, aby sa nebáli zla a postavili sa mu v mene dobra a spravodlivosti. Súčasne je to aj odkaz kriminálnikom, skorumpovaným sudcom a policajtom, že je tu niekto, kto sa ich nebojí, a navyše, že ten niekto inšpiruje ľudí, aby sa tiež nebáli. Batmanov plán vychádza. Súdnictvo začína fungovať. Sudcovia prestávajú brať úplatky a na scénu prichádza neoblomný prokurátor Harvey Dent, ktorý nekompromisne zatvára jedného zločinca za druhým. Ľudia hrdo nosia symbol Batmana ako odkaz. Keďže nevedia, kto Batman vlastne je, nemajú teda koho glorifikovať. Batman sa drží v ústraní, vychádza len v noci a vytvára okolo seba istú mystifikáciu – , preto prestáva byť vnímaný ako človek a je z neho odkaz. Batmanov plán vychádza. To sa však nepáči hlavnému antagonistovi menom Joker. Jeho charakter je veľmi podobný Shakespearovmu Jagovi z Othella. Je to agent chaosu, ktorý chce narušiť poriadok nastolený Batmanom a jeho odkazom. No najmä chce Batmana poraziť. Joker rozohrá diabolskú hru, v ktorej manipuluje s každým, a každého používa ako šachovú figúrku, aby tak mohol dať Batmanovi mat. No Joker si uvedomuje, že poraziť Batmana neznamená vyhrať s ním pästný súboj. Uvedomuje si, že Batman nie je o Brucovi Waynovi, ale o jeho posolstve. A tak poraziť Batmana znamená priviesť obyvateľov Gothamu do stavu, keď zabudnú na morálku a dobro vštepené Batmanovým odkazom. Sám Joker tento svoj zámer opisuje slovami: „Ľudia sú takí dobrí, ako im to svet dovolí.“ Aby svoje presvedčenie demonštroval očividne, a tak porazil Batmana, pripraví „veľkolepé“ finále svojej šachovej partie v podobe „sociálneho experimentu“. Na dvoch lodiach, pričom jedna eskortuje civilistov a druhá zločincov, umiestni časovanú bombu, každá z nich vybuchne o dvadsať minút. Každá loď má však detonátor od bomby, ktorá je na tej druhej lodi, a loď ktorá odpáli tú druhú, prežije, pretože po odpálení sa časovač vypne a k načasovanému výbuchu nedôjde. Samozrejme platí: „Kto skôr príde ten skôr berie.“ Alebo radšej: „Kto skôr stlačí detonátor, ten bude žiť.“ Paralelne ako sa ľudia na oboch lodiach rozhodujú čo spraviť, odohráva sa pästný súboj medzi Jokerom a Batmanom. Treba ešte podotknúť, že Joker túži zlomiť Batmana aj tým, že ho chce donútiť zabiť, a sám sa mu vystavuje ako obeť. No Batman zostáva verný svojmu kódexu a Jokera nezabíja. Práve to ešte viac motivuje Jokera k dokonaniu svojho plánu a rozhoduje sa pre monštruózny plán s loďami. Dvadsať minút má ubehnúť presne o polnoci a tá sa blíži. Joker a Batman si vymieňajú údery a Batman začína prehrávať. Nakoniec ho Joker spacifikuje a sedí na ňom, hľadiac mu do očí, čakajúc, ktorá loď odpáli tú druhú. Polnoc odbila, ale výbuch nenastal. Hoci Joker sedí na bojom unavenom Batmanovi, je to Joker, kto prehráva. Obe lode detonátory zničili a rozhodli sa nasledovať odkaz Temného rytiera a dali Jokerovi a ostatným machiavellistom jasnú odpoveď, že človek je dobrý, nie pokiaľ mu to svet dovolí, ale je dobrý, keď sa tak rozhodne. Autodetonácia bol výmysel, ktorý mal ľudí posúriť k odpáleniu druhej lode. Batman nakoniec Jokera poráža i v pästnom súboji. Vo chvíli, keď sa zdá, že je všetkému koniec, ťahá Joker z rukáva svoje eso. Tým je Harvey Dent. Kedysi neoblomný prokurátor, s jasnými pravidlami a morálkou, prešiel pod vplyvom Jokerovho plánu na stranu chaosu, a tým Joker nakoniec dáva mat alebo aspoň šach. Prečo? Harvey Dent totiž nenosí masku, nie je záhadný a mystifikovaný ako Batman, je obľúbený, vedie normálny život a ako prokurátor má väčší dosah, než muž v netopierej maske potulujúci sa v nočných uliciach. Bol nádejou pre lepší Gotham, a tak ho aj Gotham vnímal. No a teraz, keby sa Gotham dozvedel o tom, že ich biely rytier Harvey prešiel k Jokerovi, a určite by sa o tom dozvedel, keďže Harvey Dent zabil niekoľko ľudí vrátane policajtov, Gotham by stratil svojho hrdinu, a tak aj svoje odhodlanie byť dobrým a spravodlivým. Keďže si Batman myslí, že Harvey môže byť lepším vzorom a hrdinom pre Gotham ako on, rozhodne sa vziať Harveyho zločiny na seba a presvedčí svojho verného priateľa, kapitána polície, poručíka Gordona, aby všade hovoril, že tých ľudí zabil Batman a Harvey Dent je v skutočnosti hrdina. Batman i Gordon si sú vedomí, že to znamená prenasledovanie Batmana a zničenie jeho odkazu. Znamená to Batmanovo zatratenie. Batman však prijíma tento údel so slovami, že Dent ich bude viac inšpirovať ako on. Že ľudia si za svoju vieru a odvahu zaslúžia niekedy viac ako pravdu. Jokerov šach Batmanovi sa obracia proti nemu a sám Joker dostáva mat. Morálka Gothamu ostane nezlomená, ba čo viac, posilnená vzorom Harveyho Denta, i keď falošným. Poručík Gordon zakončuje svojím monológom druhý z troch príbehov o Batmanovi, v ktorom hovorí, že ak je Harvey Dent – biely rytier a hrdina, ktorého si Gotham nezaslúži, ale potrebuje, tak Batman je hrdina, ktorého si Gotham zaslúži, ale nateraz nepotrebuje, Batman je bdelý ochranca („watchful protector“) a tichý strážca („silent guardian“). Batman je Temný rytier.

Koniec tejto časti je strhujúci a Batman sa v ňom javí ako skutočný hrdina, ako ten, kto neváha obetovať všetko, i seba, svoje meno, pre vyššie dobro, pre dobro ostatných. Jeho rozhodnutie nesie v sebe isté kristologické črty. Ale je to naozaj tak? Je toto rozhodnutie víťazstvom alebo jeho zlyhaním a pádom? Veď ak sa záver trilógie, jej tretia časť, nazýva Batman: Temný rytier povstáva, tak to znamená, že najprv musel padnúť, pretože bez pádu niet povstania. To aké následky bude mať Batmanovo rozhodnutie na Gotham, na snahu premeniť jeho občanov v ľudí, ktorí veria dobru, i na Batmana samého, nám prezrádza posledný diel trilógie.

Skôr ako sa dostaneme k deju samotnému pár faktov a hodnotení k druhej časti tejto trilógie.

Batman: Temný Rytier sa stal alebo sa stáva tým filmom, ktorý bude znamenať medzník vo filmovej histórii, minimálne v oblasti filmových adaptácií komiksov. Epickosť, životná dráma, morálne dilemy, realistickosť a ponurosť, to všetko čo v Batman začína vynikalo a urobilo ho výnimočným je v Temnom rytierovi privedené do dokonalosti. Rýchly dej, morálne dilemy a rozhodnutia, dynamika postáv, úžasné monológy, ktoré nesú odkaz, strhujúci záver, Heath Ledger ako Joker... Christopher Nolan týmto filmom vytvoril ikonu, ktorá nie je len komiksovým trhákom, ale epickým rozprávaním životnej drámy. Drámy, ktorá nesie prvky antickej drámy a dovoľujem si tvrdiť, že Sofokles či Euripides by boli na režiséra Nolana hrdí. Človek po pozretí filmu nezostane pokojný, nezostane bez otázok, nedokáže len tak vypnúť monitor a ísť si čítať noviny, dať si kávu či dojesť popcorn. Tento film núti človeka zamyslieť sa nad otázkami, ktoré nie sú len filmovými dilemami, ale sú reálne v našich životoch, v našom štáte, v našich spoločenstvách, a to ako si sám zodpoviem tieto otázky, ovplyvní môj život i život ľudí vôkol mňa. Temný rytier získal dvoch Oscarov. A to za výkon vo vedľajšej úlohe a za hudbu. Odporúčam soundtrack od famózneho Hansa Zimmera (nielen z tejto časti trilógie). Čo sa týka Oscara za vedľajšiu úlohu, ide o herca menom Heath Ledger, ktorý stvárnil zloducha Jokera. Nebyť výkonu tohto herca, Batman: Temný rytier by nebol tým, čím je. Hovorí sa o najlepšie zahranom „paduchovi“ v kinematografii vôbec. Jasné, že nie všetci s tým súhlasia. Je to možno prisilné tvrdenie, ale nie je ďaleko od pravdy. Heath Ledger však tragicky zahynul a stal sa jedným z mála hercov, ktorý získal Oscara po smrti.

Batman: Temný rytier povstáva

Predtým, ako sa Nolan rozhodol natočiť trilógiu o gothamskom ochrancovi, bol Batman ako film pochovaný a zabudnutý. Myslím tým celkovo, nielen filmy od Schumachera či Burtona. Jednoducho Batman žil ako komiks vo svojej subkultúre, no nie ako film. Preto rozhodnutie sfilmovať práve Batmana prinieslo, ako som už spomínal, skepsu, ale i očakávanie. Batman začína sa síce nestal kasovým trhákom, ale bola to prvá lastovička, ktorá priniesla správu o tom, že návrat Batmana začal veľmi dobre, ba až vynikajúco. Batman Temný rytier bol a je klenotom. A teraz mal prísť záver, ktorý má ukončiť celú túto epiku, celý príbeh Batmana a jeho drámu. Neočakával sa len skvelý film, ale aj skvelé vyvrcholenie a zakončenie. Keď Michael Jackson vydal svoj album s názvom Thriller, bol dokonalý, a práve to bola jeho najväčšia slabina. Všetko čo prišlo po ňom, nemohlo byť, a ani nebolo, lepšie. Je to paradox a tento paradox platí aj v prípade zavŕšenia Batmana. Druhý diel, Temný rytier, bol tak skvelý, a tak výnimočný, že prekonať ho bolo nemožné. A to nielen pre tie hmatateľné veci ako výkony hercov, bohatý myšlienkový obsah a pod., ale aj pre akúsi esenciu, mystickosť, ktorá z tohto filmu sála. Navyše záver Temného rytiera by mohol byť spokojne i záverom Batmanovho príbehu. Avšak, ak je latka nastavená príliš vysoko, dá sa podliezť aj so vztýčenou hlavou, a to veľmi vztýčenou. Preto, hoci tretí diel neprevyšuje ten druhý, bolo by chybou nepozrieť si aj tento film. A opäť nielen pre film samotný, ale pre jeho odkaz, pre vyvrcholenie životnej cesty Batmana, ktorá napriek tomu, že je inšpirovaná komiksom, je reálna a je cestou každého z nás.

Dej sa odohráva osem rokov potom, ako Batman berie na seba zločiny Harveyho Denta. Batman je označený ako jeho vrah, je nenávidený a zabudnutý. Bruce Wayne žije ako samotár, len so svojím komorníkom Alfrédom a život preňho stratil zmysel. Nie je už symbolom a maskou chrániacou Gotham, a dokonca prišiel i o svoju lásku Rachel a s ňou i o šancu mať pekný život v „civile“. Zato Harvey Dent je hrdina, je ospevovaný a každý rok majú v Gothame sviatok Harveyho Denta. Poručík Gordon sa hanbí pozrieť do zrkadla, keďže už osem rokov klame do očí ľuďom, a tak pomáha vytvoriť falošný idol a vzor. Samotný Gotham je však vďaka tomu čistý a jediní „zločinci“ sú tí, ktorí nevrátili načas knihy do knižnice. Nakoľko je dej tretej časti príliš komplikovaný (samotný film trvá 164 minút) a zviazaný s predošlými dielmi v mnohých detailoch, nebudem ho tu celý opisovať. Vyberiem iba isté pasáže, kľúčové pre ďalšiu časť tohto článku. Budem sa venovať otázke, ako nám môže cesta Batmana, ako ju podľa komiksu spracoval režisér Nolan, pomôcť správne kráčať po tej našej ceste. Najskôr však spomínané kľúčové momenty.

Do Gothamu prichádza zločinec menom Bane, ktorý prezrádza skutočnosť o tom, aký bol v skutočnosti Harvey Dent. To položí Gotham na kolená. Bruce Wayne má z príchodu Baena radosť, pretože v tom vidí príležitosť znovu si navliecť masku a plášť a ísť bojovať. Komorník Alfréd varuje Bruca pred jeho úmyslom, pretože Bruce túži bojovať s Baneom len preto, aby mohol byť opäť Batmanom. Teda len kvôli svojmu egu, a nie kvôli Gothamu, nie kvôli zanechaniu odkazu. Navyše sám Bruce si je vedomý, že Bane je silnejší a v súboji s ním prehrá, čo by však uvítal. Vidí v tom formu vyslobodenia zo svojho prázdneho života. Bruce Wayne nepočúva Alfrédovu múdru radu a bojuje s Banom, ale súboj dopadne podľa očakávaní a Batman prehrá. Možno práve preto, že Batman bojuje za seba a nie tak, ako predtým – za Gotham a dobro. Následne je Bruce uväznený do podzemného väzenia, odkiaľ sa dá uniknúť len vyšplhaním sa cez niekoľko desiatok metrov hlbokú studňu. Bruce sa zotavuje zo zranení, aby mohol absolvovať výstup z väzenia, ale časom prichádza na to, že to čo treba dať dokopy, nie je jeho zdravie, ale jeho postoj, motivácia a duch. Uvedomuje si, že viac ako telo bojuje duch a odhodlanie, a práve to bolo zlomené – zlomené jeho batmanovským egom. A tak z pôvodného plánu byť symbolom a odkazom, sa stal len zúfalcom, ktorý sa túžil biť, aby si niečo dokázal. Nakoniec však Bruce nachádza opäť silu a odhodlanie, uvedomuje si svoje minulé chyby a vracia sa zachrániť Gotham. Jeho najväčšia prekážka, však už nie je mocný Bane, ale niekto iný. A to on sám. Ako zvládol Batman poslednú skúšku, poslednú výzvu, a to seba? Stal sa nakoniec z neho symbol a odkaz bez mena a tváre, ktorý ľudí inšpiruje, dokázal naplniť svoje poslanie a tentokrát bez lži? Odpoveď nájdete vo filme a verte mi, že je skutočne prekvapivá a záver filmu prináša väčší zvrat, nečakanejšie rozhodnutie a väčšie posolstvo ako záver Temného rytiera.

Viac ako film. Viac ako trilógia

Temný rytier povstáva sa nevyrovnal druhému dielu, ale nie je to jeho chybou. Je to výborný film, ale výborný nie je výnimočný, a práve taký bol druhý diel. Hodnotu tretieho dielu vidím v tom, že ukončil príbeh Batmana a dokončil epické rozprávanie o ňom. Zanechal nám tiež posolstvo a odkaz ako dobre žiť, ako bojovať za dobro a spravodlivosť. Odkaz, čo znamená byť hrdinom. Tretí diel má niekoľko filmárskych chýb a viac nezvládnutých postáv a scén. Nie som filmový kritik, ktorý ich vie vystihnúť. Čítal som niekoľko článkov a recenzií, kde boli vyčítané isté chyby. No hodnotiť tretí diel batmanovskej trilógie a vlastne celú trilógiu len ako film, znamená nepochopiť zmysel tohto diela. Okrem toho, že sa Nolanovi podarilo vzkriesiť a navrátiť komiksovú legendu na filmové plátna vo veľkom štýle, až tak, že vytvoril medzník vo filmovej kinematografii, podarilo sa mu aj niečo iné. Christopher Nolan dokončil Batmanovo dielo alebo Batman dokončil svoje dielo skrz Christophera Nolana. Ako? Batman začína, Batman: Temný rytier a Batman: Temný rytier povstáva nie je len skvelý film s pár chybami, nie je len neprekonateľnou a vernou komiksovou adaptáciou, je to predovšetkým odkaz a posolstvo jednej životnej drámy. Skutočné bohatstvo a význam tejto trilógie nájdeme len vtedy, ak sa na ňu budeme pozerať z tohto pohľadu.

To, prečo som v tomto článku stručne načrtol dej, je, aby tí, ktorí trilógiu Batman ešte nevideli, mohli zahodiť predsudky o klasickom akčnom komikse, kde jeden všetkých vytrieska a to je koniec. Druhým dôvodom bolo, že to bolo nevyhnutné, aby tí, ktorí ju ešte nevideli, pochopili nasledujúce riadky. Tie sa budú venovať tomu, čo považujem za jeden z najväčších odkazov Batmana pre nás. Treba však podotknúť, že to nie je jediný odkaz. Trilógia sa dotýka aj otázok ako sú: fungovanie jednotlivých štátnych usporiadaní; čo je spravodlivosť; ako sa vysporiadať so zlom vo svete; aké prostriedky sú vhodné na dosiahnutie cieľa. Mňa najviac oslovilo posolstvo o tom, ako nás zanechanie túžby stať sa hrdinom, privedie k hrdinstvu.

Batmanova cesta, moja cesta

Začiatok Batmana už poznáme. Nahnevaný na celý svet sa túla svetom, mysliac si, že spravodlivosť je synonymom pomsty. Ujme sa ho Liga tieňov a tá ho zbavuje zatrpknutosti a hnevu. Absencia strachu je dôsledkom výcviku, ktorý robí z Bruca Wayna prakticky nepremožiteľného súpera v boji, a spolu so svojím vybavením a peniazmi je absolútne nepremožiteľný. Prosím, zapamätajte si, že je zbavený strachu! Neskôr to bude veľmi dôležité. V rozhodujúcej chvíli sa však Bruce vzdá vedenia Ligy, a to preto, že chce bojovať proti zlu spravodlivosťou a inšpirovaním ľudí k dobru, a nie zabíjaním a samosudcovstvom. Batman začína práve v tejto chvíli. Podstatou Batmana nie je jeho bojové umenie Keysi, nie sú to jeho technické pomôcky ani jeho temný plášť. Je to rozhodnutie byť symbolom, ktorý nemá tvár. Batman je symbol, ktorý hovorí, že každý môže byť batman. A to vo svojom domove, v práci či v každodenných rozhodnutiach. Byť batmanom, neznamená len chytať tých najhorších zločincov, byť batmanom znamená veriť v dobro a spravodlivosť a postaviť sa za ňu, „biť“ sa za ňu, svedčiť o nej. Hoc aj tým, že vrátim peniaze, ak mi omylom vydali viac, že hoci sa ponáhľam, nezaparkujem na mieste pre invalidov, aj keď tam budem stáť len dve minúty, atď. Ako to už vystihol Edmund Burke: „Jediné čo je potrebné pre triumf zla, je keď dobrý človek nič nerobí.“ Tento úmysel sa Batmanovi darí plniť a vďaka nemu je v Gothame čoraz viac batmanov. Batman, skrytý a nepoznaný, kľačí v tme a ticho pozoruje mesto z výškovej budovy, zatiaľ čo sa nad celým mestom tkvie silueta netopiera, premietaná zo svetelného reflektora. Tento obraz je obrazom Batmanovho poslania. Byť lídrom, byť tým, ktorý dovedie ľudí k cieľu a oni si povedia dokázali sme to.

Táto pointa a tento odkaz je vykreslený v prvom dieli Batman začína. No ak tretí diel nesie názov Batman povstáva, znamená to, že Batman musel padnúť. Veď bez pádu niet povstania. V čom teda spočíva Batmanov pád?

Batmanov boj s Jokerom v druhom dieli Batman: Temný rytier bol boj dvoch morálnych systémov. Joker, ako agent chaosu, sa všemožne snažil donútiť najprv Batmana a potom obyvateľov Gothamu zabiť a tým ich nechať porušiť pravidlo, ktoré Joker tak nesmierne nenávidel. Ľudia na lodi a Batman zostali verní a pravidlo neporušili. To bolo víťazstvo Batmana i batmanov. Batman, Bruce Wayne, videl jasný dôkaz toho, že kedysi skorumpované a strachom prehnité mesto sa vďaka jeho odkazu stalo lepším a batmanovia, obyčajní ľudia, nevzali život iným, aby si zachránili ten svoj. No ten, ktorý porušil pravidlá, bol Harvey Dent a Joker má tak víťazstvo vo vrecku. Ukázal by občanom Gothamu, že aj ten najčestnejší prokurátor padol, a tak by stratili svojho hrdinu. To Batman nechce dovoliť, a keďže sa považuje za menej inšpirujúcu osobnosť, ako je Dent, berie na seba jeho zločiny a klame Gothamu – vytvára falošný ideál. A tu je bod, v ktorom začína Batmanov pád. Batman, ktorý chcel byť a aj bol tým skrytým neznámym v tieni svojho symbolu, žiariaceho na oblohe, je zrazu Batman, ktorý upútal na seba pozornosť ľudí, aby ju odvrátil od spáchaného zla. Je to Batman, ktorý sa hrdo týči pred tvárou celého Gothamu, ale viac nesvieti jeho odkaz, ale on sám. Jeho túžba stať sa hrdinom zvíťazila nad túžbou pomôcť, aby aj ostatní boli hrdinovia. Ak predtým odmietal byť samosudcom, teraz sa ním stal, keď vyhlásil, že „ľudia si niekedy zaslúžia viac ako pravdu“. Kto je Batman, že rozhoduje, čo si zaslúžia ľudia, kto je Batman, že ľudom, ktorých chcel inšpirovať, klame a vytvára im ilúziu skvelého Denta? Ľahšie sa odpovedá, kto už nie je. Už nie je tým, ktorý je bez mena a tváre, tým, ktorý ma slúžiť, aby tu boli batmanovia. Boj za dobro a spravodlivosť je nateraz čisto v jeho rukách a na jeho mene. Batman už nie je inšpirátorom, ktorý mal podnietiť ostatných, aby bojovali za dobro a nebáli sa postaviť zlu. Všetko vzal na svoje plecia a to, navyše, skrze klamstvo. A hoci sa zdá, že jeho obeta, ktorá sa istými črtami podobá tej Kristovej (vzdal sa svojho mena, svojich zásluh, vzal na seba zločiny iného), je správna a hrdinská, v skutočnosti ide o manipuláciu a prebratie všetkej zodpovednosti, pričom si Batman myslí, že iba on to dokáže. Batman, ktorý chcel ostatných inšpirovať, ich teraz odstŕča pre svoje ego. Už to nie je skrytý inšpirátor, ale „všetkým na očiach spasiteľ“, a nič na tom nemení, že si to ľudia neuvedomujú. Už nie inšpirátor, ale manipulátor. To je Batmanov pád. No pýtajme sa prečo padol? Pamätáte si ako som písal, aby ste si zapamätali to, že Batman sa zbavuje strachu? Práve preto Batman padol. Jeho sila a moc ho urobila neporaziteľným a táto neporaziteľnosť dobyla jeho ego, jeho „ja“. Sama Batmanova moc a nebojácnosť pred všetkým ho porazila, keď ho odviedla od myšlienky byť inšpirátorom, k myšlienke byť jediný, kto to dokáže a „tak to urobím ja sám“.

V poslednom dieli má Batman povstať. No predtým je jeho pád dokonaný a korunovaný. Predstavte si ukazovateľ benzínu vo vašom aute. Na jednej strane je nádrž plná, na druhej prázdna a medzitým pobehuje ručička. Teraz si predstavte ten istý mechanizmus, ktorý neindikuje stav nádrže, ale zameranosť na seba, na svoje ego. Na pravej strane je úplne skrytý človek, ktorý koná dobro, chce tým ľudí inšpirovať, a to bez potreby byť hrdinom, byť oslavovaný, a na druhej, ľavej strane je človek, ktorý si myslí, že iba on dokáže urobiť danú vec a je nedotknuteľný. Analógia s tým, že prázdna nádrž auta sa nachádza taktiež na ľavej strane, nie je náhodná. Batman sa na začiatku nachádza na tej pravej strane. Rozhodnutím stať sa manipulátorom a nie lídrom prechádza do tej ľavej, prázdnej. Ako už bolo spomenuté, dej záverečnej časti sa odohráva osem rokov od doby, kedy skončila druhá časť. Batman viac nie je, ani jeho odkaz. Bruce je deprimovaný a stratil zmysel života. Komorník Alfréd sa mu snaží vysvetliť, že Gotham potrebuje teraz Bruca Wayna, jeho peniaze a vedomosti. Bruce to však odmieta a dúfa, že do Gothamu raz zavíta opäť zlo, aby mohol byť znovu Batmanom. Takýto postoj posúva ručičku ešte viac doľava a pád je ešte hlbší. Zlo prichádza v podobe Banea. Batman sa vracia na scénu.

Nespolupracuje však s políciou, skôr naopak, a všetko rieši na vlastnú päsť. Alfréd vidí tento smutný stav a varuje Batmana. Ten sa však bezhlavo púšťa do súboja s Baneom a neľútostne ho prehráva. Tak ako my prehrávame naše súboje, ak bojujeme za seba a nie za dobro, spravodlivosť, vieru či ideu. Tak, ako keď sa snažíme byť hrdinovia. Porážka Batmana je dokonaním jeho pádu a on sa ocitá na samom dne. No tu je priestor, odraziť sa a povstať. To sa Batmanovi aj darí, a navyše je svojím pádom zocelenejší a silnejší. No nie na tele, ale na duchu. Druhý súboj Batman s Baneom vyhráva, hoci Batman nie je silnejší fyzicky. Zmenila sa jeho motivácia, jeho postoj, jeho cieľ. Nechce byť už karikatúrou hrdinu, ktorý túži, aby mu všetci tlieskali. Netúži už byť hrdinom, a to mu pomáha stať sa skutočným hrdinom.

Po súboji s Baneom prichádza posledný, najťažší boj. Ako sme už spomenuli, ide o boj so sebou samým. Totiž v Gothame má vybuchnúť bomba nastražená Baneom a Batman sa ju chystá na svojom super modernom tryskáči odpratať do zálivu, kde výbuch nikomu neuškodí. Je takmer jasné, že Batman pri tom zahynie. Tesne pred odletom vyzve poručík Gordon Batmana, aby prezradil svoju identitu, aby Gotham mohol spoznať svojho hrdinu, ktorý mesto zachránil. Batman však odpovedá: „Everyone can be a hero“ (Každý môže byť hrdina). Každý môže byť hrdina, ak sa rozhodne i pre najmenšiu vec v mene dobra. Áno, je to trochu americké, ale to nevadí. Tu sa Batman vzdáva možnosti byť oslavovaný, vzdáva sa toho, že on bude považovaný za záchrancu mesta. Namiesto toho zanecháva symbol a odkaz. Batman spôsobuje to, že sa nebude hovoriť: „ten Batman, Bruce Wayne, nás zachránil, aký bol super, je to náš hrdina.“ Namiesto toho sa bude hovoriť: „Batman, tajomný niekto, nám ukázal, význam obetavosti, spravodlivosti a dobra, nevieme, kto to je, ale povedal nám, že aj my môžeme byť hrdinovia, aj my môžeme byť batmanom.“ Tu Batman napĺňa svoje poslanie a odlieta s bombou preč. Nie je to však záver filmu a tí, ktorí ho ešte nevideli sa nemusia báť, že som vyzradil pointu. Ako som už povedal, zvratov je v poslednom dieli viac ako dosť.

Dôležité je uvedomiť si, že Batman povstal a dokonal svoje dielo, až keď padol. Pády sú v našich životoch dôležité, a práve oni nás učia byť lepšími. Práve cez pády a prehry sa ukáže kto som, aký som silný a odhodlaný. Batman padol, keď sa túžil stať hrdinom, z pádu povstal a poučil sa, a napokon sa rozhodol odmietnuť byť hrdinom, čo viedlo k jeho skutočnému hrdinstvu. Pády sú skutočne dôležité. Keď som sa učil hrať šach, jedno zo základných a prvých pravidiel bolo, že jedna prehra v šachu ťa naučí viac ako sto výhier. Ako povedal anglický duchovný predstaviteľ George Abbot: „Všeobecne povedané, úspech odhalí najhoršie vlastnosti, zatiaľ čo pád, tie najlepšie.“ Alebo Confucius: „Naša najväčšia sláva nie je nikdy nespadnúť, ale postaviť sa vždy keď spadneme.“ Cesta Batmana má svoju os. Najprv sa rozhodne čím bude, po akej ceste sa vydá. Potom si určí pravidlá, ako bude kráčať po tejto ceste a nikdy od nich neustúpi, nikdy nestratí svoju tvár. Aj on však padá, no pád prijme ako možnosť postaviť sa a byť silnejším, aby tak mohol dôjsť do cieľa, no nie za potlesku a obdivu, ale pre službu dobru a idei. Pretože človek zomrie a bude zabudnutý, no idea, ktorej veril a ktorú žil, bude večná. A tak i my, ty, vy, ja, máme svoju cestu. Cesta, ktorá je výnimočná a jedinečná. Nezáleží, či ide o to byť prezidentom, vojakom, taxikárom alebo učiteľom. Záleží ako sa tejto cesty chopím, ako na nej budem vydávať svedectvo o dobre a spravodlivosti. Musím mať však svoje pravidlá a princípy, ktoré mi pomôžu správne kráčať touto cestou a ktoré nikdy neporuším. Inak stratím svoju tvár. Je dôležité ostať vždy verný tomu v čo verím, verný tomu, čo som spoznal ako správne. A ak už mám svoju cestu, pravidlá a túžbu byť dobrým a spravodlivým a padnem, tak nevadí. Pády sú dôležité. A nakoniec, ak sa z pádu dostanem a naplním svoju cestu, či už celkom, alebo čiastočne, nech to nie je na moju slávu. Nech je reflektor upriamený na to, čo sme žili a verili a nie na nás. Veď to bol napokon dôvod Batmanovho pádu.

Od hrdinu k Hrdinovi

To je odkaz Batmana, a hoci Christopher Nolan natočil geniálnu a epickú trilógiu, vytvoril najlepšiu komiksovú adaptáciu a stanovil pre ňu nový medzník, myslím si, že najväčšie pozitívum a hodnota Batmana je práve v jeho odkaze. A vždy keď uvidíme pútač na jeho film, vždy keď uvidíme symbol netopiera či už na tričku, nálepke, hocikde, vždy si môžeme uvedomiť, že to nie je len film, ale odkaz o hrdinovi, ktorý sa stal hrdinom práve vtedy, keď odmietol byť hrdinom. Tichý strážca, Temný rytier.

Copyright © 2005-2019 Impulz, všetky práva vyhradené.
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group.