|
||
![]() |
![]() |
Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt |
Anjel s cigaretou
Číslo 3/2006 ·
Angel-A (Francúzsko, 2005, 90 min.) Nový film Luca Bessona je rozprávka o anjelovi, ktorého úlohou je zachrániť darebáčika s dobrým srdcom. André (Jamel Debbouze) sa vďaka svojej nešikovnosti a neustálym klamstvám dostane do životnej situácie, ktorá je nad jeho sily. Hrá sa na gangstra, ktorý vie ako to v tejto brandži chodí a požičia si peniaze od skutočných parížskych podvodníkov. V skutočnosti je André opustený mladý muž a smoliar, ktorý chce iným a hlavne sebe dokázať, že niečo znamená, že je nebezpečný chlapík, že má svoju dôstojnosť. Keď nie je schopný splatiť dlhy, rozhodne sa skončiť svoj život. Na moste, z ktorého sa chystá skočiť, vytýka Bohu prečo mu to urobil. Vtedy zistí, že na moste nie je sám. Dlhonohá blondína Angela (Rie Rasmussen) sa vrhne dole ako prvá a André ju zachráni. Tým sa začína vzťah medzi anjelom a človekom, dokonalou bytosťou a nedokonalým človekom. Angela sa rozhodne darovať svoj život Andrému a pomôcť mu prekonať všetky trápenia. Najväčší problém sa javia byť peniaze a Angela sa rozhodne ich zarobiť. A tu nastáva základný problém inak pekného príbehu: Angela zarobí potrebných 40 tisíc euro ponúkaním svojho tela na záchode parížskej diskotéky. André to znáša len veľmi ťažko, a miesto toho aby Angelu zastavil, sa opije. Angeline podivné praktiky a Andrého slabosť pokračuje aj ďalej a Angela vo vhodnej chvíli opäť zachráni Andrého z problémov predajom svojho tela. Zo začiatku sa zdá, akoby si Angela prišla na tento svet len užívať a zabávať sa. Tento obraz „anjela“ sa ale postupne mení, Angela zanecháva praktiky prostitútky a snaží sa Andrému vrátiť jeho dôstojnosť a sebavedomie. A správne to robí tak, že v ňom prebúdza lásku. Lásku k druhým ľuďom, ale aj lásku k sebe samému. Scéna pred zrkadlom, kde André získava úctu k sebe samému sa vydarila fantasticky. André so slzami v očiach spraví niečo, čo nikdy predtým nespravil – povie, že sa má rád. Tomu predchádzalo vyznanie lásky Angele a predtým vyznanie Angelinej lásky Andrému. Podobne ako vo filme Piaty element aj v tomto Bessonovom filme sa láska dostáva do samého centra diania, ako pravý zmysel a jediný spôsob záchrany života. Angel – A obsahuje mnoho krásnych scén. Film je čiernobiely a to dáva možnosť vyniknúť nielen kráse Paríža, ale aj kráse Rie Rasmussenovej a dobráckym čiernym očiam Jamela Debbouzeho. Vizuálne spracovanie a hudba sú výborné, a preto dej filmu môže príjemne plynúť. Žiaľ, niektoré dialógy sa nie celkom podarili, ale aj tak z nich cítiť snahu autora vzdať poctu láske a dobru, ktoré sa v človeku skrýva. Aj keď je v Bessonovom filme viacero humorných scén, nie som si istý, či bolo jeho zámerom rozosmiať diváka v samotnom závere filmu, keď Angela roztiahne krídla a chce odletieť. Celkovo by som film zhodnotil viac menej pozitívne, hlavne kvôli tomu, že Besson usiluje o zobrazenie lásky v pravom a čistom zmysle. Na druhej strane, film je poznačený ateistickým videním sveta, kde Boh je dobrý na vytvorenie tajomnej atmosféry a Besson nemá problém vidieť v ňom prekážku v láske zaľúbeného páru. Okrem toho Angela je príliš zmyselná a nemá problém s porušovaním Desatora. Aj keď sa Besson v závere snaží diváka presvedčiť, že všetko bolo vlastne inak a že Angela s nikým sex nemala, vyznieva to nepresvedčivo. Film žiaľ obsahuje aj viacero nevhodných scén s erotickým obsahom, napríklad v striptízovom bare, ktoré devalvujú celkový dojem z filmu a robia ho nevhodným pre mladého diváka. Myslím, že Angel – A by bola výborná rozprávka pre teenagerov a dospelých, takmer ako skvelý Piaty element. Škoda, že to tento krát Besson pokazil. Patrik Daniška
|