|
||
![]() |
![]() |
Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt |
Spomienka na nevinné obete
Číslo 3-4/2014 ·
Pietne spomienky na genocídu spáchanú na Arménoch v Osmanskej ríši pri príležitosti 100. výročia jej začiatku sa majú sláviť v duchu silného volania po pravde a spravodlivosti, ktoré nemožno umlčať. Vo svojej encyklike z 28. decembra 2014, adresovanej Arménom na celom svete, k tomu vyzval arménsky apoštolský patriarcha Katholikos Karekin II. Každý deň roku 2015 má byť dňom spomienky na „nevinné obete“, ktoré „radšej akceptovali smrť ako odvrhnutie svojej viery a národa“. Vo svojom okružnom liste Karekin II. zároveň oznámil, že 23. apríla 2015 pri božskej liturgii v Ečmiadzine za prítomnosti arménskeho episkopátu z celého sveta hromadne svätorečí mučeníkov a mučenice genocídy. Ich spomienkovým dňom bude 24. apríl. V ten deň, v skorých ranných hodinách, v roku 1915 zatkli jednotky osmanskej tajnej polície v Konštantinopole stovky popredných predstaviteľov arménskeho ľudu: senátorov, politikov, novinárov, priemyselníkov, vedcov, umelcov a duchovných. Zo železničnej stanice Haydarpaša ich potom deportovali do Anatólie, kde väčšina z nich našla smrť. Vo svojej encyklike Karekin II. zdôraznil, že počnúc rokom 1915 a v ďalších rokoch osmanské Turecko spáchalo genocídu na arménskom ľude. Poldruha milióna synov a dcér arménskeho ľudu padlo za obeť vraždeniu, hladu a chorobám, keď ich deportovali a nútili pochodovať v ústrety smrti. Turci pritom vyplienili a znesvätili tisíce arménskych kláštorov a chrámov. V ruinách sa ocitli aj arménske inštitúcie a školy. Arménske duchovné a kultúrne poklady boli zničené a vyhladené. Západné Arménsko, kde arménsky ľud tisícročia žil, tvoril a budoval svoju históriu a kultúru, bolo vyčistené od pôvodného obyvateľstva. Minulosť a prítomnosť„Pred sto rokmi, keď zvyšky arménskeho národa, ktorý stratil svoje dedičný majetok, boli rozptýlené po celom svete, a východné Arménsko viedlo boj na život a smrť o prežitie proti tureckým útočníkom, bolo ťažké veriť v budúcnosť arménskeho ľudu. A predsa nový úsvit nastal. Z Božej milosti náš národ vstal z mŕtvych. V malej zachránenej časti vlasti naši ľudia znovu nastolili štátnosť, obnovili krajinu z ruín a vybudovali vlasť ,svetla a nádeje‘, vedy, vzdelania a kultúry,“ napísal patriarcha Karekin II. No hoci má dnes arménsky národ dôvod hľadieť s optimizmom a vierou do budúcnosti, svoju minulosť jednako nehádže za hlavu: „V záujme spravodlivosti, až do víťazstva našej veci, budeme pokračovať v našom boji bez ústupu, Cirkev, národ a štát spoločne. Krv našich mučeníkov a utrpenie našich ľudí volajú po spravodlivosti. Naše zničené svätyne, porušovanie našich národných práv, falzifikácia a prekrúcanie našich dejín volajú po spravodlivosti.“ Turecko sa doposiaľ Arménom neospravedlnilo a ani ich neodškodnilo. Nepresné štatistiky a uznanie genocídyTurecko, nástupca Osmanskej ríše, dodnes popiera centrálne plánovanú a vládou vedenú genocídu na Arménoch v Osmanskej ríši v rokoch 1915 až 1918. Turecká vláda síce nepopiera státisíce mŕtvych, avšak násilie a deportácie mali byť následkom pomerov podobných občianskej vojne, hladu, nákazlivých chorôb a núdze. Genocídu na Arménoch doposiaľ uznalo dvadsaťdva krajín, vrátane Slovenska, a aj Európsky parlament. Pre nepresné štatistiky o obyvateľstve v Osmanskej ríši sa odhady počtu obetí pohybujú v rozpätí od 300 tisíc až do 1,5 milióna Arménov. V krízami otriasanej Osmanskej ríši tvorili Arméni okolo roku 1900 autonómne spoločenstvo s obmedzenými právami. Úspechy v poľnohospodárstve, v remeslách a vo finančníctve vzbudzovali závisť. Podľa mnohých Turkov práve arménski kresťania pod ochranou Západu predstavovali príčinu chradnutia ríše. Postavenie Arménov ohrozovalo aj súperenie medzi Ruskom a Osmanskou ríšou. K prvým pogromom došlo už na konci devätnásteho storočia. Odhaduje sa, že len masakry v rokoch 1894 až 1896 si vyžiadali 50 až 300 tisíc mŕtvych. V roku 1908 sa v Osmanskej ríši dostali k moci Mladoturci („Ittihadisten“), ktorých cieľom bola jednotná turecká ríša založená na turečtine a islame ako jedinom kultúrnom a náboženskom základe. Príležitosť presadiť uvedený cieľ ponúkla prvá svetová vojna. Na príkaz osmanského ministerstva vnútra polícia v tisícoch zatkla a väčšinou bez procesu popravila arménske politické a spoločenské elity. Desaťtisíce Arménov zomreli počas pochodov smrti do sýrskej púšte.
Historický exkurzÚzemie, ktoré pôvodne obývali arménske kmene, ležalo z veľkej časti v dnešnom Turecku. Na severe siahalo až po južný Malý Kaukaz, južné Gruzínsko a dnešné Arménsko, na juhu až do severozápadu Iránu. V treťom storočí pred Kristom tu vznikol samostatný štát Veľké Arménsko. Od polovice prvého storočia nášho letopočtu tvorilo jeho územie nárazníkovú zónu medzi Rímskou a Parthskou ríšou. V roku 301 sa kresťanstvo stalo v Arménsku štátnym náboženstvom11 a Ečmiadzin náboženským centrom Arménskej apoštolskej cirkvi. Od siedmeho storočia bolo Arménsko vystavené konfliktom medzi Byzanciou a Arabmi, avšak až do jedenásteho storočia si dokázalo uchovať určitú nezávislosť. Veľká časť arménskeho ľudu sa presťahovala do Kilíkie v juhovýchodnej Malej Ázii, kde v roku 1080 vytvorili štát Malé Arménsko, ktorý bol nezávislý od Byzantskej ríše. V roku 1375 ho však dobyl Egypt a od šestnásteho storočia bol pod osmanskou nadvládou. V trinástom storočí si Veľké Arménsko podmanili seldžuckí Turci a potom mongolská Zlatá horda. V roku 1639 sa západná časť Veľkého Arménska dostala pod osmanskú a východná pod perzskú nadvládu. V roku 1828 získalo Rusko od Perzie veľké časti Arménska okolo Jerevanu a v roku 1849 tu vznikla Jerevanská gubernia. Západná časť Arménska, ktorá bolo súčasťou Osmanskej ríše, sa na začiatku prvej svetovej vojny stala obeťou tureckej šovinistickej politiky. Ruské Arménsko vyhlásilo v roku 1918 svoju nezávislosť. Po zásahu Červenej armády tu však bola v roku 1920 vyhlásená Arménska sovietska socialistická republika. V roku 1991 napokon Arménsko vyhlásilo nezávislosť od Sovietskeho zväzu a stalo sa členom Spoločenstva nezávislých štátov. Autor je gréckokatolícky kňaz a redaktor náboženského vysielania rádia Lumen. Pôsobí v Banskej Bystrici.
1 - Bola to prvá krajina, ktorá prijala kresťanstvo za svoje štátne náboženstvo - pozn. editora. |