|
||
Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt | ||
Politika, komunikácia a ideologická kontrola
Číslo 2/2006 ·
Politika, komunikácia a ideologická kontrolaPolitika, komunikácia a ideologická kontrola Napriek tomu môžeme povedať, že jeho koncept ideológie je v zásade konceptom ideológie štátnej. A tak, počnúc hlavnými ideologickými prúdmi súčasnosti až po ústavný rámec politických systémov, všetko môže predstavovať ideológie. Ako sme však spomenuli, Deutschove východiská sú hodnotovo neutrálne, čo sa odzrkadľuje aj v rozbore ideológií. Preto Deutsch nerozlišuje napríklad medzi ideológiami a ústavným rámcom politických inštitúcií rovnako ako tradičným kultúrnym rámcom spoločnosti.
Deutsch konštatuje, že niektoré informácie sú v komunikačnom procese ťažko stráviteľné. Sú to informácie, ktoré odporujú základným významovým schémam, ktoré si politický systém počas svojho trvania vytvoril. A tak vidíme, že absolutizovaný princíp komunikácie má aj v Deutschovej bezhodnotovej teórii svoje medze. Neprekonateľnou hranicou komunikácie je ideologický rámec politického systému. Takže Deutschov politický systém nie je voči informáciám hodnotovo neutrálny. Deutsch v tejto súvislosti skôr uvažuje v rovine relevantnosti informácií. Štátna ideológia zohráva rolu informačného filtra. Inými slovami, Deutsch predpokladá, že informácie, ktoré sú z ideologického hľadiska nepodstatné, narušujú jeho fungovanie. Systém sa zahltí nepodstatnými informáciami, ktoré znemožňujú jeho fungovanie. Preto treba relevantné informácie oddeliť od nerelevantných.
Kde sa však nachádza hranica, za ktorou sa neposudzuje relevantnosť informácii, ale ich vhodnosť z hľadiska štátnej ideológie? Mohli by sme povedať, že tieto informácie treba posudzovať na základe iných než ideologických kritérií? Alebo je funkcia štátnej ideológie kvázi-hodnotová? Je však takáto funkcia ideológie primeraná pre porozumenie reality?
Deutsch dáva ideológii v zásade selektívnu funkciu. Vďaka istým ideologickým schémam môže politický systém prijímať a stráviť informácie z celého spektra prichádzajúcich údajov. Štátna ideológia teda vytvára komunikačné vzorce pre konkrétny politický systém. Tieto schémy fungujú na princípe kľúča a zámku. Prijímanie informácií (kľúč) a ich výber sú závislé od ustálených ideologických vzorcov (zámok). Deutsch zároveň tvrdí, že neprimeraný ideologický kľúč nie je schopný splniť svoju funkciu. Znamená to, že mimo hlavného prúdu ideologického jazyka nebudú ani občania schopní uvažovať o význame jednotlivých informácii, s ktorými prichádzajú do styku? Vychádza Deutsch z modelu spoločnosti, ktorá je značne uniformná a pomerne nesvojprávna?
Kde však leží v bezhodnotovej teórii rozmedzie, za ktorým sa komunikácia mení na indoktrináciu a manipuláciu? Zostáva táto otázka na ideológoch? Alebo spolu s Mannheimom môžeme tvrdiť, že to je otázka pre tých, ktorí už nie sú politicky nestranní? Pre teoretikov je tak vyhradený len neutrálny pohľad na vec. Smeruje teda vzájomný pomer ideológie a štátu k celkom triviálnemu záveru? Vzniká z aliancie medzi ideológiou, štátom a kontrolou ideologický štát, bez ohľadu na to, či už budeme štátnu ideológiu ponímať ako spôsob komunikácie, alebo perzekúcie? Mohli by sme teda povedať, že s ideologickým jazykom je to podobné ako s „newspeakom“ v Orwellovom románe 1984. V ideologickom jazyku pojmy, ktoré poznáme z bežného jazyka, nemajú tie isté významy ako v bežnom jazyku, ale často celkom protikladné. Rovnako v oblasti teórie nekritické pojmy nemajú nič spoločné s tým, aký význam mali tieto pojmy tam, kde vznikli.
Rovnako nemajú žiadnu väzbu na konkrétne historické súvislosti a problémy, ktoré tieto pojmy vyjadrovali. Tým tieto pojmy stratili spojenie so skutočnosťou. Sú bez puta, ktoré by ich spájalo s problémami, ktoré prežívame v skutočnom svete.
Ideologický jazyk teda objasňuje abstraktným spôsobom abstraktné problémy. To znamená, že v ideologickom jazyku sa pojmy používajú v tom význame, aký je napríklad účelný z hľadiska politickej moci. Alebo inak, ideológovia nevidia dôvod, prečo by ich jazyk mal vôbec čosi zohľadňovať. Jednoducho používajú pojmy podľa toho, ako sa im to práve hodí, prípadne ako ich práve napadne. To, samozrejme, nevylučuje ani tú možnosť, že si budú nárokovať, aby práve ich nekritický výklad bol jediný autentický a záväzný. Podobne to je aj s autentickými interpretáciami marxizmu, liberalizmu a konzervativizmu.
Voegelin poukazuje na to, že sa tu nachádza zjavné spojivo medzi ideologickým jazykom a všeobecnou dekulturáciou akademického a intelektuálneho sveta. Práve spojenectvo nekritického jazyka a odkultúrneného akademického sveta dáva vzniknúť podmienkam spoločenskej nadvlády ideologických názorov. Voegelin konštatuje, že ideológie sú teoreticky neudržateľné. Ideológie nie sú tvorené kritickým alebo teoretickým jazykom. Práve preto sú proti teoretickej argumentácii imúnne. A to je zároveň dôvod, prečo sa práve v súvislosti s ideológiami prejavuje fenomén intelektuálnej nepoctivosti kvázi-teoretikov. Intelektuálna nepoctivosť ideológov nie je náhodná, ale podľa Voegelina je priam spätá s ideologickým videním sveta. Svet ideológov je svetom intelektuálnej nepoctivosti. Preto sú ideológie nezlúčiteľné s vedou v kritickom zmysle racionálnej analýzy. Inými slovami, nemá zmysel uvažovať o komunikačnej hodnote ideologického jazyka. Komunikačná funkcia ideológií je neudržateľná práve preto, že ideologický jazyk zabraňuje kriticky spoznávať problémy skutočného sveta. Predpokladajme, že si Deutsch uvedomoval, že nie všetky ideológie sú v praxi, povedzme, bezproblémové. Ako sa s vyrovnať problémami, ktoré vznikajú ako rozpor medzi ideológiou a realitou? Predpokladaná rozpornosť štátnych ideológií by ohrozovala existenciu celého politického systému. Nemal by byť politický systém zabezpečený proti takému kolapsu? Pozrime sa, aké je Deutschovo riešenie. Ak je teda politický systém podľa Deutscha závislý na toku relevantných informácií, vnútorná rozviedka by mala zabezpečovať ich preverovanie podľa ideologicky záväznej schémy. Každá cudzorodá informácia bude ponímaná ako prekážka v komunikácii. Cudzorodé informácie nielenže budú problematizovať štruktúru ideologického systému, ale priamo ohrozia jeho existenciu. Preto, ako sme už spomenuli, zostáva jediná možnosť: kontrola vnútornou rozviedkou.
Deutsch konštatuje, že všetky historické režimy, ktoré revolúcie zmietli zo sveta, zlyhali práve pre neúspechy vlastnej vnútornej rozviedky. Strata kontroly nad informačným tokom sa rovná strate vlády. Politický systém sa pre nedostatok užitočných informácii stáva nefunkčným.
Znamená to azda, že keby boli spomenuté historické režimy dôsledné v kontrole a v perzekúcii, mohli aj v týchto skúškach obstáť? Inými slovami, Deutsch navrhuje, aby bol politický systém nekompromisný v ideologickej kontrole a perzekúcii voči všetkým, ktorí by chceli spochybňovať ideologický rámec politického systému. Môžu len za takých okolností prúdiť ideologicky prefiltrované informácie? Je takýto politický systém funkčný len vtedy, keď prenasleduje všetkých, ktorí sa nehodia do jeho ideologického rámca? Rovnako je namieste otázka, či Deutsch funkciou vnútornej rozviedky nepriamo nedokazuje, že práve štátne ideológie sú v bežnom živote bez štátnej kontroly neudržateľné. Ako bude rozviedka posudzovať neschopnosť ideologického štátu zabezpečiť celistvosť a funkčnosť systému, ak bude v rozpore s realitou?
Ak je prenasledovanie opozičných skupín v štáte funkčné, môže byť synonymom pre funkciu vnútornej rozviedky napríklad funkcia cenzúry, manipulácie, selekcie alebo funkcia perzekúcie? Je možné nazerať aj na pôsobenie represívnych orgánov, povedzme, Sovietskeho zväzu z hľadiska funkčnosti? Bol sovietsky experiment funkčný dovtedy, kým boli predstavitelia strany pripravení robiť čistky? Bola v tomto kontexte nedôsledná kontrola a uvoľnenie systematického prenasledovania ideologicky nevhodných skupín zlyhaním?
Rovnakou otázkou zostáva, do akej miery je navrhovaná ideologická mašinéria politickým usporiadaním. Nie je to práve koncept ideologického štátu, ktorý ohrozuje životy, slobodu a majetok svojich občanov? Iste, Deutsch vo svojej práci výslovne netvrdí, že perzekúcia je nevyhnutná pre komunikáciu, ale rovnako necháva nezodpovedaný celý rad problémov, ktoré súvisia s ideologickou kontrolou. Preto jeho teória do veľkej miery ilustruje, ako je prevládajúce pozitivistické ponímanie teórie neschopné analyzovať kľúčové problémy politiky. Otázkou zostáva, či nebezpečenstvo jeho modelu nesúvisí práve s nezodpovedanými otázkami. Bezhodnotové východiská, ako sme mali možnosť vidieť, nemusia nutne znamenať ideologickú nezaujatosť. Naopak. Aj Deutschov koncept politiky zúženej na komunikáciu vedie k vzniku ideologického štátu, ktorý podopiera akási mašinéria ideologickej kontroly. Pričom spojenectvo hodnotovej neutrality a ideológie nemusí priniesť to najumiernenejšie politické zriadenie.
Napokon, prečo by sme mali veriť, že sa dnešná programovo amorfná politická virtualita, ktorá je doménou skôr mediálnych kampaní, neudomácni aj na úrovni politických inštitúcií? Zdá sa, že model ich komunikačného pôsobenia by nemusel byť príliš odlišný od Deutschovho politického systému.
|