|
||
Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt | ||
LOŽ
Číslo 2/2013 ·
Časopis Impulz od tohto čísla začína uverejňovať poéziu. K tomuto rozhodnutiu viedlo redakciu úsilie regenerovať tvorivý im/pulz duchovnej poézie, iniciovať vznik nových básní s touto orientáciou, ako aj objaviť a vrátiť do literárneho obehu najcennejšie zabudnuté hodnoty. V tomto čísle uverejňujeme báseň Ondreja Bellu Lož. Ondrej Bella (1851-1903) bol príslušníkom tzv. básnickej medzigenerácie. Pôsobil ako učiteľ, neskôr ako kaplán i vojenský kňaz. Je pokladaný za „minor“ poetu, teda za básnika druhého až tretieho sledu alebo autora menšieho významu. Vyššie hodnotenie znižuje jeho závislosť na silnejších vzoroch, podľahnutie konvenčnému kánonu a prevzatie ľudových predlôh bez výraznejšieho autorského vkladu. Ostala po ňom iba jedna básnická zbierka Piesne (1880), jeho meno i tvorba upadli do zabudnutia nielen v čitateľskej verejnosti, ale aj v odborných kruhoch. A predsa je Ondrej Bella autorom prinajmenšom jednej pozoruhodnej básne Lož. Je to personifikovaný obraz o tom, ako sa Lož, ktorú básnik nazýva „najstaršou Satanovou dcérou“ vyberie medzi ľudí, aby ich klamala či mámila. Báseň je nesená takmer starozákonnou dikciou, sú v nej zvláštne obrazy (z nich najznepokojujúcejší je symbol „larvy“) a končí sa prekvapujúcou pointou. Báseň mala po 133 rokoch premiéru v divadelnom naštudovaní Zabudnutí v Slovenskom národnom divadle, kde ju nezabudnuteľným spôsobom deklamovala Soňa Valentová. Daniel Hevier LOŽ
Lož, najstaršia Satanova dcéra,
zapľuvané utierala oči, doškriabané šúchala si líca, rozkmásané rovnala si vlasy a triasla sa zlosťou pred zrkadlom: „Nemôžem sa viac ukázať ľuďom, už ma znajú, vyhýbajú sa mi. No, neujdeš mi ty, korisť tučná. Do sietí ťa svojich vlákam zradne a ssať budem tú krv ľudskú sladkú.“ Zobrala sa potme k Pravde prostej, (1880) |