|
||
Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt | ||
Tri krátke úvahy pri storočnici kňaza Štefana Šmálika
Číslo 1/2009 ·
I. Francúzske dielo Čierna kniha komunizmu podáva štatistiku obetí komunizmu: Sovietsky zväz – 20 miliónov mŕtvych, Čína – 65 miliónov mŕtvych, Vietnam – 1 milión mŕtvych, Severná Kórea – 2 milióny mŕtvych, Kambodža – 2 milióny mŕtvych, východná Európa – 1 milión mŕtvych, Latinská Amerika – 150-tisíc mŕtvych, Afrika – 1,7 milióna mŕtvych, medzinárodné komunistické hnutie a komunistické strany, ktoré neboli pri moci – asi 10-tisíc mŕtvych. Súhrn sa blíži k hranici 100 miliónov mŕtvych. To nehovoríme o ľuďoch, ktorí boli dlhé roky v gulagoch a vo väzeniach a prežili. Medzi týmito súhrnnými obeťami komunistickej ideológie bol nespočetný zástup ľudí, ktorí boli usmrtení len pre svoju vieru. Ešte v roku 1986 prefekt Kongregácie pre evanjelizáciu národov kardinál Jozef Tomko zverejnil údaje o misijnej činnosti Cirkvi. Len za ostatných 5 rokov od zverejnenia tejto správy mala Cirkev na svete priemerne jedného mučeníka za mesiac. Čísla ako 100 miliónov obetí komunizmu na svete hovoria na jednej strane o obludnosti komunistického systému, ktorý mal ašpiráciu ovládnuť celý svet, na druhej strane tieto čísla pôsobia až príliš neosobne a chladne. Sto miliónov obetí, to je sto miliónov ľudských príbehov. To je sto miliónov ľudských plánov, nádejí, snov, ktoré sa v jednej chvíli zmenili na príbehy o strádaní, mučení, ponižovaní a nakoniec zomieraní v opustenosti a bezútešnosti. Ale možno – alebo iste – v poslednej chvíli vo vnútornej modlitbe či aspoň myšlienke alebo vzdychu, ktorý hľadal útechu či pomoc u Boha. Celý tento svet ľudskej opustenosti a úzkosti odkrýva ale aj iný rozmer. Keď hovoríme o miliónoch ľudských obetí, o ich utrpení, o modlitbách a vzdychoch týchto mučeníkov, ktoré vysielali v časoch svojej úzkosti k Bohu a ktorými napĺňali tento svet, som presvedčený, že ich modlitby a obeť spôsobili ten biblický zázrak, že komunizmus skoro na celom svete v novembrových dňoch 1989 padol ako domček z karát. Iste bolo pri tom mnoho politických, ekonomických i ľudských faktorov, ktoré vytvorili situáciu Novembra 1989, ale to posledné je z čisto ľudského hľadiska nevysvetliteľné. Nakoniec, vieme si predstaviť, čo znamená potenciál obetí a modlitby len tých 100 miliónov zabitých ľudí?! II. Toto sú čísla, ktoré charakterizujú obdobie komunizmu na Slovensku. K nim sa, samozrejme, pridružujú osudy ich rodinných príslušníkov a rovnako osudy tých ľudí, ktorí boli na slobode zastrašovaní a šikanovaní pre svoje presvedčenie. Desaťtisíce ľudí na Slovensku, ktorí boli popravení, väznení, odvlečení zo svojich domovov, šikanovaní – to sú hrdinovia a mučeníci tejto éry. Oni sú pýchou Slovenska. Kedykoľvek za dlhé roky väzenia alebo zastrašovania mohli ustúpiť zo svojich zásad, mohli začať meniť svoje postoje, mohli začať spolupracovať s komunistickým režimom. Mali by ľahšie väzenie, boli by išli skôr na slobodu, mohli by sa po návrate z väzenia ľahšie uplatniť a podobne. Ale oni to neurobili. Ich vnútorné presvedčenie bolo silnejšie ako vidina slobody a ľahšieho života. Oni sú dôkazom toho, že Slovensko nikdy neprestalo byť vnútorne slobodnou krajinou. Oni sú dôkazom toho, že Slovensko sa v novembri 1989 vrátilo úplne samozrejme medzi slobodné krajiny sveta. Vďaka všetkým týmto slobodným ľuďom sa môžeme spokojne pozrieť do očí všetkým slobodomyseľným ľuďom na svete. Ich skúsenosť slobody v neslobode je obohatením a prínosom, ktorý prinášame svetu po páde komunizmu. Sprostredkovať a premeniť túto neopakovateľnú skúsenosť prežívania slobody v neslobode je záväzkom našich generácií. Samozrejme, rovnako na Slovensku sa za týmito štatistikami skrývajú veľmi konkrétne príbehy a osudy ľudí. Našťastie sa o nich už mnoho popísalo. Dnes si osobitne spomíname na príbeh jedného z nich, kňaza, historika, vyznavača a vzácneho človeka Štefana Šmálika. III. Vedecký pokrok 19. storočia, ilúzia, že technický rozvoj všetko vyrieši, popieranie duchovnosti vo svete i v človeku – tam treba hľadať korene utópií, na ktoré potom doplatili milióny ľudí. A potom, v týchto hraničných chvíľach života, boli povolaní veľkí vyznavači, mučeníci a svätci. Ak myslím na týchto vyznavačov, mučeníkov a svätcov z obdobia komunizmu, ktorí pre svoju vieru, pre svoje presvedčenie boli ochotní obetovať i život, obávam sa, že o 20-30 rokov zostane v našich knižniciach síce niekoľko kníh, zostanú pamätné tabule a niektoré pomníky, ale vo vedomí ľudí tejto krajiny nezostane o tejto dobe už nič. Navyše dnes máme už prvé skúsenosti z rokov slobody. Vidíme, aké možnosti otvára človeku slušný životný štandard. Vidíme, v akom preplnenom svete informácií všetkého druhu sa pohybuje dnešný človek. Tento štýl života bude ale tlačiť človeka k duchovnej priemernosti. Človek v takomto víre života stráca práve tú skúsenosť osobnej hĺbky a slobody, ktorú zažívali títo hrdinovia predchádzajúcej éry. Ľudia budú v budúcnosti hľadať vzory. Ak sa Cirkev na Slovensku nechopí svojej podlžnosti voči týmto obetiam komunizmu a neurobí všetko preto, aby aspoň niektorí z nich boli vyhlásení za blahoslavených, prepasie čas, kedy bude môcť postaviť natrvalo tieto vzory pred budúce generácie. Slovensko má krásne príklady mučeníkov a vyznavačov z komunistického obdobia. My sme posledná generácia, ktorá ich ešte zažila a i vie o nich svedčiť. Cez týchto niektorých ľudí – biskupov, kňazov, rehoľníčky, laikov, mladých i starých – budú uctení všetci tí bezmenní ľudia, ktorí sa stali obeťou tejto doby. Ak si dnes pripomíname storočnicu kňaza, historika, vyznavača viery a krásneho človeka Štefana Šmálika, som presvedčený, že on je jeden z týchto kandidátov na začatie procesu blahorečenia!
|