Impulz Revue Impulz Revue na Facebooku Aktuálne · Archív · Objednávka · Kontakt

Ovídius o liberáloch

Číslo 4/2010 · Elizabeth Lev · Čítanosť článku: 3057
 

Pred dvetisíc rokmi napísal Ovídius jedno z najväčších literárnych diel starého Ríma „Premeny“, v ktorom sa príbehy premien preplietajú s neúprosnými dejinami Rímskej ríše. Niektoré z jeho premien sú obdivuhodné, napríklad keď sa ľudia stávajú bohmi, iné sú skôr groteskné, keď sa menia na neprirodzené bytosti.

Rada by som vedela, čo by si Ovídius pomyslel o jesenných premenách na politickej scéne Západu, keď sa dvaja z jej najsekulárnejších lídrov, americký prezident Barack Obama a španielsky premiér José Luis Rodríguez Zapatero, menia na návštevníkov kostolov a stretávajú sa s pápežom?
Rodina Obamovcov sa 19. septembra 2010 ocitla na titulkoch hlavných správ dňa, keď navštívila episkopálnu katedrálu sv. Jána vo Washingtone D.C. Bolo to tretí raz po nástupe prezidenta do úradu v roku 2009, čo sa zúčastnil na bohoslužbách. O týždeň neskoršie hovoril o svojej viere, objasňujúc Američanom, že je „kresťanom voľbou.“

Keď Obama hovoril o výbere svojho náboženstva na stretnutí v Albuquerque v Novom Mexiku, vyhlásil, že „zásady Ježiša Krista ma oslovili, lebo reprezentujú spôsob života, ktorý by som chcel viesť – byť strážcom svojich bratov a sestier a správať sa k druhým tak, ako sa oni správajú ku mne,“ takže zvolil kresťanskú vieru.

Nedávno bol Rím plný správ o tom, že pri stretnutí s vatikánskym štátnym sekretárom, kardinálom Tarcisiom Bertonem, španielska vicepremiérka María Teresa Fernández de la Vega potvrdila, že Zapatero privíta Benedikta XVI. počas jeho dvojdňovej púte do Španielska.

Ovídius obľubuje kvalitné uvedenie do deja, a tak by azda začal zjavom navidomoči čudného páru – Obamu a Zapatera pri Národných modlitebných raňajkách konaných 2. februára 2010. Na túto každoročnú udalosť pozývajú členovia Kongresu USA a je organizovaná kresťanskou skupinou Fellowship Foundation. Agnostik Zapatero predniesol reč v španielčine „jazyku použitom v prvej modlitbe k Bohu evanjelií v tejto krajine,“ vysvetlil. Ako to súvisí s ním navrhovanou legislatívou, ktorá má odstrániť symboly evanjelií z verejného života a oslabiť evanjeliové posolstvo, je niečo, čo by vedel opísať iba Ovídius.
Zapaterovym partnerom pri Národných modlitebných raňajkách bol prezident Obama, ktorý po svojom zvolení prestal navštevovať nedeľné bohoslužby, lebo jeho prítomnosť by mohla odvádzať pozornosť zhromaždenia. No toto nebol prvý prípad, keď sa Obama vzdal účasti na náboženských obradoch. Obama prestal chodiť do zboru Trinity United Church of Christ v Chicagu po niekoľkých kontroverzných rasistických výrokoch pastora Jeremiaha Wrighta. Keď sa Wrightove slová dostali na verejnosť, Obama zo zboru odišiel, hoci ho navštevoval veľa rokov. Odvtedy vídajú prezidenta Obamu tráviť nedeľné predpoludnia v posilňovni alebo na golfovom ihrisku, aj keď tvrdí, že sa pravidelne modlí a číta Písmo.

Prezident Obama nastúpil do funkcie v roku 2009 a začal svoje pôsobenie zrušením zákona o potratoch, známeho ako „Mexický mestský zákon (Mexico City Law)“ a umožnil tak Spojeným štátom financovanie potratov v zahraničí. Neskôr odložil ad acta možnosť odvolať sa na výhradu vo svedomí, ktorá ochraňuje zdravotnícky personál pred povinnosťou vykonať alebo umožniť potrat. Potom začal z federálnych zdrojov financovať výskum embryonálnych kmeňových buniek, schválil návrh zákona o zdravotnej starostlivosti, ktorý povoľuje financovanie potratov z peňazí daňových poplatníkov a ohrozil systém katolíckych škôl zrušením poukazov, ktorými sa platilo školné chudobným deťom. Výberom dvoch sudkýň Najvyššieho súdu (Sonia Sotomayor, Elena Kagan), zabezpečil presadenie svojich názorov v oblasti podpory potratov a svojich protináboženských postojov. I keď prezident Obama hovorí, že sa vo svojej administratíve spolieha na tím „duchovných poradcov“, obklopil sa pseudokatolíkmi, ako sú zástankyňa potratov Nancy Pelosi či viceprezident Joe Biden.
Keď sa v júni 2010 prezident Obama stretol s Benediktom XVI., pápež venoval absolventovi Harvardskej univerzity niečo na čítanie – čerstvý vatikánsky dokument o bioetike „Dignitatis Personae“. No po Obamovych agresívnych opatreniach na financovanie doteraz zbytočného a deštruktívneho výskumu embryonálnych kmeňových buniek, v ktorých Obama pokračoval i napriek súdnemu zákazu tohto výskumu, sa zdá, že si Obama pápežom venovaný dokument neprečítal.

Ako chce byť „strážcom svojich bratov a sestier” je na voľnú interpretáciu.

Dá sa samozrejme dúfať v opravdivú zmenu zmýšľania, ale blížiace sa novembrové voľby, v ktorých demokrati, obhajujúci potraty, pravdepodobne stratia niekoľko kresiel v prospech pro-life kandidátov a s katolíckou základňou, ktorú Obama tak účinne prilákal v roku 2008 rozčarovanou ich samozvaným mesiášom, možno o takej zmene zmýšľania pochybovať. Človeka napadnú Ovídiovi bohovia, ktorí na svet prichádzajú v rozmanitých prestrojeniach, aby smrteľníkov oklamali.
Na druhej strane, Zapatero by nebol pre Ovídia božstvom z nebies, ale veľmi svetské stvorenie. Po zvolení v roku 2004 a znovuzvolení o štyri roky neskôr, Zapatero agresívne pracoval na sekularizácii Španielska a najmä na odstránení katolíckych tradícií z krajiny.

V prvom funkčnom období Zapatero zaviedol homosexuálne manželstvá a zrýchlené rozvody. Ním navrhnutý zákon o náboženskej reforme usiluje o zákaz krížov a iných náboženských symbolov vo verejných priestoroch a pokúša sa zaviesť v školách „výchovu k občianstvu“ so zámerom vštepovať mladým ľuďom sekulárnu socializmom inspirovanú ideológiu.
Pred rokom v júli, necelý mesiac po tom, čo navštívil Benedikta XVI. vo Vatikáne, Zapaterova vláda liberalizovala potraty až do 14. týždňa a až do 22. týždňa v prípade ohrozenia zdravia matky alebo vážnych „anomálií“ plodu.

Španielsko dekriminalizovalo potraty už v roku 1985, nová legislatíva však uzákonila právo na potrat. Vlani sa vykonalo v Španielsku, krajine so 46 miliónmi obyvateľov, 110 000 potratov. Môžeme očakávať, že týmto tempom Španielsko bude nasledovať Veľkú Britániu, kde extrémne liberálne potratové zákony znamenajú ročne 189 000 potratov v krajine so 60 miliónmi obyvateľov. No Španieli sa budú musieť veľmi usilovať, aby dohonili šokujúcich 850 000 potratov, ktoré vykazujú každoročne Spojené štáty.
Vo svetle týchto skutočností ide teda o neobvyklý dejový zvrat, keď sa Zapatero, agnostik a zástanca sekularizmu, usiluje stretnúť s pápežom Benediktom po tretí raz. Pápežova cesta do Španielska je púťou; navštívi hrob sv. Jakuba v Santiagu de Compostela a posvätí Gaudího chrám Svätej rodiny (Sagrada Familia) v Barcelone. Týmto stretnutím, po júni 2010 a Valencii v roku 2006, sa Zapatero s pápežom Benediktom stretne viackrát ako ktorýkoľvek európsky líder vrátane Berlusconiho, ktorý je katolíckeho vyznania a je bezprostredným susedom a ktorý navštívil Benedikta XVI. v roku 2008 a „náhodne sa s ním stretol“ na letisku v roku 2009. Nemecká kancelárka Angela Merkelová, ktorá má s pápežom minimálne spoločný materinský jazyk a futbalový tím, sa s ním stretla len raz v roku 2006. V čom pre Zapatera tkvie neodolateľná príťažlivosť pápeža?
S mnohými biskupmi a katolíkmi búriacimi sa proti jeho zákonom, s dvadsaťpercentnou nezamestnanosťou a Európskou úniou pohoršenou nad jeho hospodárením, sa Zapatero paradoxne možno obracia k Benediktovi s nádejou, že si vylepší imidž. Benedikt XVI. triumfoval vo Veľkej Británii, kde sekulárne médiá robili všetko čo bolo v ich silách, aby vyvolali búrku a potopili bárku svätého Petra. Svätý Otec sa preplavil cez kanál La Manche, cestoval po Británii a zaznamenal viac duchovných víťazstiev ako dávno stratené španielske loďstvo.
Prirovnal by snáď Ovídius tohto čudného politika k Minotaurovi – spolovice človekovi a spolovice býkovi? Tým, že Zapatero vyhľadáva pápeža, zatiaľ čo potláča náboženskú slobodu a stojí v chráme Svätej rodiny, pričom obhajuje potraty a legalizuje homosexuálne manželstvá – pripodobňuje sa k Chimére.
Ovídiove okúzľujúce príbehy premien vychádzajú z túžob a slabostí človeka. V neskorších storočiach sa týmto príbehom tešili aj kresťania; sú dokonca súčasťou bronzových portálov Baziliky sv. Petra. No kresťania boli vždy otvorení zmene – premene skrze lásku Ježiša Krista. Nechávajúc za sebou mýty a legendy, kresťania hľadajú pravý význam premeny v Pravde.

Autorka prednáša kresťanské umenie a architektúru v talianskom kampuse Duquesne University a tiež katolícke štúdiá na University of St. Thomas. Článok pôvodne vyšiel v .... Vychádza s láskavým zvolením.

Preklad pripravili Redemptoristi Bratislava – Sekretariát pre trvalé formáciu.

Copyright © 2005-2024 Impulz, všetky práva vyhradené.
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group.